Aventuri

Vacanta in Asia 2017-Vietnam, partea a 4-a Ho Chi Minh

 

 

Vorta,1996

Era o dimineata de aprilie….m-a trezit ceasul desteptator, din ala digital care avea si radio cu unde ultrascurte…la care  ascultam de regula topul hiturilor vremii, pe care il cumparasem din primul meu salariu.

M-a ridic din pat, ma imbrac cu salopeta albastra pe care tocmai mi-o spalase maica-mea, imi iau cizmele de guma, casca la sub brat, si o iau pe drum in jos, apoi pe o carare pe deasupra casei lu Şufana…urc niste scari, apoi o iau piezis pe o carare abrupta printr-o livada plina de pomi infloriti.

Sub un cires inflorit superb imi trag un pic sufletul, inspir adanc de cateva ori aerul parfumat, apoi continui in sus pe carare deranjand cu cizmele mele roua de pe iarba.

Ajung  la cantina, intre timp a ajuns si duba cu ceilalti muncitori, imi iau portia de mancare-jumate de ruda de salam fiert cu fasole-mananc cam un sfert,iar restul pun in traista.

 

Eram angajat ca si muncitor necalificat la Mina Vorta. Imediat dupa ce terminasem liceul, cumva m-am trezit angajat la Mina…..in ciuda faptului ca facusem liceul Energetic unde fusesem un elev chiar foarte bun la invatatura….si pe deasupra eram si pasionat de electronica, devoram fiecare informatie din domeniu ce-mi cadea in mana.

Studiam despre curentul electric si diversele lui aplicatii….deja intelegeam cum functioneaza radiourile si televizoarele, ba chiar in timpul liber ma ocupam cu reparatia electronicelor din sat,ba chiar si din satele vecine….

Dar cumva in ciuda rezultatelor foarte bune la invatatura si a abilitatilor mele din domeniu electronicii, m-am trezit muncitor necalificat la mina….

De regula treaba mea la mina era sa pornesc si sa intretin compresorul de aer al minei,toate utilajele din mina functionau pe baza de aer comprimat,dar in  ziua aceea dupa ce am iesit de la cantina, inginerul de schimb m-a anuntat ca are nevoie de un om la vagoane in subteran, iar eu eram singurul disponibil….

Asa ca am trecut pe la lamparie si mi-am luat o lampa, apoi m-am inghesuit cu ceilalti ortaci in colivia stramta agatata de un cablu, si am inceput coborarea spre manauntaiele pamantului intr-un intuneric deplin….

Putul 1 de la Mina Vorta avea doua nivele…unul la 90 de metri, iar al doilea la 140 de metri….in ziua aceea eu am fost vagonetar la nivelul 140. Impreuna cu ceilalti colegi am luat fiecare cate doua vagoane goale care ne asteptau langa put, si am plecat cu ele pe galerie , aproximativ 2, 3 Kilometri unde era frontul de lucru de unde incarcam minereul.

Dupa ce umpleam vagonetul cu minereu, ma opinteam un pic, il urneam pe sina si plecam cu el spre put…..cateodata mai ma opream sa mi trag sufletul, stingeam lampa si stateam cateva clipe in acea liniste  si intuneric deplin….ma gandeam la visele mele de a vizita lumea….la noptile in care stateam si ma uitam la stele imaginandu-mi ca sunt un personaj din Star Trek….DAR eu eram in fundul pamantului, impingand vagoane cu minereu…..

De  multe ori vagoanele sareau de  pe  sine….trebuia sa  fac  parghii  cu  ranga si  sa  il  salt  inapoi….dupa  o  zi  de genul  ala ieseam din  mina plin  de  noroi  din cap pana  in  picioare…aproape  ca  nu  mai  vedeam frumusetea  copacilor  infloriti….aproape ca  nu  mai  visam la  civilizatii indepartate…….

Vietnam, 2017

Aceste  amintiri mi-au aparut  vii  in  memorie  in  momentul  in care  ma  plimbam  prin  tunelele Cu Chi in  care  au trait Vietnamezii in timpul  razboiului  din  Vietnam…

Din  Nha Trang am  luat  un  zbor  intern  pana  la  Ho Chi  Minh.Orasul  mi  s-a parut un  pic  mai  aerisit  decat Hanoiu, din aceasta  cauza  am  avut  curajul sa  inchiriez  un  scooter.

Cazarea  am  luat-o  pe  airbnb,un  apartament  superb  situat  la etajul  19, intr-un  cartier foarte  linistit, cu  o  panorama  superba.Nu m-a  interesat ca nu  era  in  centru,  pentru ca  din  start stiam  ca  voi  inchiria  scuter.

A doua  zi de  dimineata m-am  urcat  pe  scuter  si  m-am  avantat in  traficul  infernal….mi-a luat  ceva  pana  mi-am  dat  seama  de  regulile  nescrise de  circulatie….Prima  regula: masinile  NU  au  prioritate  in  fata scuterelor! 🙂 indiferent ce manevra  vrei  sa faci, daca  esti  pe  scuter  ai  prioritate!   Inca  o  regula  foarte importanta: daca vrei  sa faci  stanga – claxonezi, daca vrei  sa faci dreapta – claxonezi…..de fapt  orice  manevra  se  face  cu claxon! Circulatia in  Vietnam  este pe partea  dreapta….daca iesi de pe  un  drum  lateral si  vrei  sa faci stanga, nu  ai  nici  o  sansa decat  daca  o  iei  pe  contrasens!!! cumva toti  o  sa  te  ocoleasca si incet  incet ajungi pe  banda  ta  de  mers.

Da, condusul  scuterului  in  Vietnam  este  o adevarata aventura…..eu  am  facut aproximativ  500 de  Km pe  scuter….fara  incidente,  dar a fost extrem de solicitant….de fiecare  data cand  ma  intorceam  la cazare  dupa  o  plimbare  cu  scuteru  picam  lat…;)

Intr-una  din  zile  am  mers la  Tunelele  de  la Cu Chi,  la  aprox 80  de km  de  Ho Chi Minh. Experienta  de  a  vizita  tunelele,  de  a  vedea  cum au  trait  Vietnamezii  in  tunele,  merita  din  plin.

Am  nimerit  cu  cateva ore  inainte de  a  veni  puhoiul  de turisti…eram  doar  eu si  un  neamt, asa  ca  am avut  timp  sa  vizitam  in  liniste. Am  intrat  in  tunele, iar  ghidul  ne  spunea  de la  inceput traseul, prima  la  dreapta,  a  doua  la stanga,  etc. iar  el  ne  astepta  la  o  alta  iesire. Au  fost  cazuri  de  turisti  care  nu  au  ascultat indicatiile, si  au  fost  gasiti  abia  dupa  cateva  zile…..sunt zeci  de  kilometri  de  tunele  care  formeaza  un adevarat  labirint.

Pe  drum am facut cunostiinta  cu  viata de zi cu  zi  a vietnamezilor….m-am  oprit  din  loc  in  loc  pentru  pauze  de  cafea  si  hidratare,  cafeaua vietnameza  pe  care  o  beau  localnicii  este una total  diferita….are  un  gust  total   diferit, am  impresia ca o fac cu  zahar ars???   Ce este interesant  la aceste  cafenele  de  pe  marginea  drumului,  este  ca  nu au  scaune…….ci  hamace!!! 😉 traficul  fiind in  cea  mai  mare  masura format din  scutere, este  extrem  de  bine  sa  te  dai  jos  de  pe  scuter  si  sa te intinzi  intr-un  hamac, cu  o  cafea    cu  gheata  sau un  suc  de  trestie proaspat  langa  tine.

Pe  drum  am  oprit  si prin  piete, am luat  ceva  carne  de  porc  de  la  o baba, cumva  m-am  inteles eu  cu  ea, 😉 …plus  alte  ingrediente,  iar  pe  seara  am  tras  o  zama acra de porc….;)

Una  peste  alta, Ho  Chi Minh  mi-a  placut  mai  mult decat  Hanoi. Un oras  in  care  imi  doresc  sa  ma mai  intorc, mai  am foarte  multe  de  vazut  acolo….

 

 

 

 

 

 

 

Share this Story
Load More Related Articles
Load More By marianadventures
Load More In Aventuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

BALI – CEL MAI TARE LOC IN CARE AM AJUNS PANA ACUM

Da stiu. Sunt  muuuult  in  urma  cu  a  ...

Despre Mine


Ma numesc Marian Marcel, sunt un om foarte simplu, nascut la tara, in satul Hunedorean Vorta, si sunt foarte mandru de descendenta mea din tarani simpli Romani!. Pasiunea pentru calatorii cred ca s-a nascut devreme, la Vorta, satul unde m-am nascut si am copilarit si unde pascand vacile pe dealuri imi lasam mintea sa zburde si imi punem o mie si una de intrebari.
%d blogeri au apreciat: